Wednesday, January 7, 2009

~ PUASA HARI ASSYURA 10 MUHARRAM ~

Salam...

Hari ni aku puasa sunat. bunyi macam baek n sopan kan? er ingat aku ni jahil sgt ke..hehe erm hari ni berbuka puasa di dewan makan. Makan nasi ayam goreng. Owh, pada sesiapa yg da terbiasa dok kolej, mesti da tau menu ari ni ape kan..

So imagine la dalam kepala otak. sedap woo..siap ada aiskrim lagi.. nyum nyum nyum

Aku bukan nk cerita pasal nasik ayam ke apa, tp sekadar nak kongsi ilmu n sekadar untuk renungan bersama.

Aku pon x tahu rini hari Assyura tp tercross blog laen, n terbaca entry dia. Dia ajak puasa same2. Aku pon macam,follow lar. Amalan sunat. Memperbanyak amalan sunat.


Renung2 kan dan selamat beramal!


14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura
(10 Muharram, bersamaan Rabu, 7 JAN 2009 )


1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.


2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.


3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.


4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatin
ya.


5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.


6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.


7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.


8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.


10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.


11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.

lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca 'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .


13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.


14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.


p/s: Aku ada geng puasa rini sebab Intan pon puasa tp kan, Intan belanje budak tuh bukak puasa makan Lasagna..budak tuh la, ala bf dia kot..hiks aku pon nk gak tp Intan xnk lanje. Intan x sayang aku dowh =( muehehheeee

8 comments:

Dieyla said...

owh.
i ingat nak pose gak arini.
tapi bangun2 makan coklet.
lupe langsung.
call me sengal.
:P

huwaaa~
rugi gile rase!!

~ilyanie_usyuk~ said...

hiks..
minah sengal ni..hoho..

aik?
bangun2 twos makan coklat?
x gosok gigi ke?

hahhaa


eeeeeeeeeeeee

=)


allalaaaaaa

chika said...

saya pon geng puasa jugak :P

~ilyanie_usyuk~ said...

**chika**

hiks..yek geng puasa...

uish x tido ke?
awal gila komen..

=)

s.y.a.r.q said...

I pon nk pose...


tapi coti2 malaysia pulokk


hikhikhihkhikhih..

~ilyanie_usyuk~ said...

er xpe..

yg kena cuti tuh, di maafkan la yek..

hiks..

laen kali, puasa sunat yg laen la pulop..

hiks

=)

nieja said...

oh..
ramai yg puasa.
bagus ehe.
tapi i xboley puasa lak
iskk.. geram betol

~ilyanie_usyuk~ said...

hiks...

u tayah puasa..
u kan ngah exam..

nanti tension2 ley makan..hehe