Saturday, January 24, 2009

~Kelupis Sabah? ~


Salam...

Nk tau ini kuih apa? Kuih tradisi yg selalu di hidangkan di Sabah sewaktu hari raya dan kenduri kawen. Nama kuih ini adalah Kuih kelupis. Er sape org Sabah kat cni, sila angkat tangan yek. =)



Di dalamnya ada nasi pulut. Kalau nk senang faham, macam lebih kurang lemang kot. ehehe

Dia di balut ngan daun nyirik, macm bentuk daun kunyit lar. Aku da blajar wat benda ni, tp penat la weyh. Aku wat x bape nk kemas lagi lar...hehe Kena wat selalu,so nanti jadik chumel molek jek tau.
Ni


Ni nmpak cantek ckit . Gambar kat bawah ni. Aku google kat tenet tadik. Bley ikat ngan tali rafia, cucuk ngan lidi2 kecik pon boley. Nak cepat, stapler jek terus hehe



Ha, meh kite bukak kulit dia. Meh, Meh.Ley tgk isi dalam dia. Oh, cgtu rupanya... hehe



Gelapkan? kasik flash ckit. Ni dia... sedap di makan semasa panas. Ni da tgal ckit da. Kalau x, 1 besen penuh kot. hoho tp asek masuk kua dapur jek, cinonet jek la yg tinggal..hehe




Okey, itu saja saya nk cerita. Tamat.

Daa..~

p/s: Er besh ke holiday korang ? wat pe weyh?

6 comments:

madey said...

weh nak kelupis....bwak balik!!!!!

nieja said...

nakkkk!!
bile u nak buatkan utk i neh?

hols?
best.
even tak dpt blk kg.
ehe.. tapi tetap rendu
nak balekkk

~ilyanie_usyuk~ said...

Madey

Erk..kelupis da abis la Madey.sory yang..hehe

=)

~ilyanie_usyuk~ said...

Nieja

Nanti kita wat kan same2 eyh kelupis tuh....hehe

erm oliday ai pon biasa2 aje.

madey said...

dh abis???!!!! aku nak jugak..tuntut nih...

~ilyanie_usyuk~ said...

Madey

I am sorry